Tuesday, January 8, 2013

Tanpa rasa MALU...


Ibu2 diharap tidak stress jika tiada tempat untuk mengepam dan mungkin tak ada tempat untuk menyusukan baby ketika jalan2-cari-barang-dapur-sambil-cuci-mata-tengok-baju-murah..
Ibu perlu kreatif seperti saya atau ibu yang berpengalaman seperti Kak Suraya Lunatots (klik untuk ke blog beliau),CEO of Lunatots

Ada cara lain untuk menyusukan atau mengepam dimana seperti saya yang mengepam bukan di tempat tersorok tapi di cubicle sendiri dalam office kita yang ber-aircond..

Tips untuk Ibu2 menyusukan: 

  1. Ibu2 selesakan diri anda, kenakan jaket atau boleh guna selendang atau nursing cover untuk mengurang rasa malu dan tension. Ibu perlu ketenangan untuk meningkatkan produksi susu anda.
  2. Lihat gambar anak semasa mengepam
  3. Online FB atau update blog semasa mengepam (seperti saya sekarang). Bila terlalu focus kat pam mungkin akan menyebabkan kita stress bila susu lambat keluar atau sikit. Bila ini berlaku produksi susu akan berkurang.
  4. Tetapkan masa untuk pam susu di pejabat dan berusaha untuk ikut masa yang ditetapkan.
  5. Pilih pam yang sesuai dengan kita. Yang tidak menyakitkan, yang mampu milik, yang mudah dibawa.
  6. Mencari ilmu tentang penyusuan sebanyak mungkin, jika anda ada tablet google la pasal breastfeeding. Pergi seminar atau apa saja asalkan anda faham tentang penyusuan. 
  7. Cari mentor yang boleh menbantu. Seperti saya mula mengenal mentor saya pada 2010 hanya melalui blog beliau dan dari Pa&Ma. Kemudian kali pertama bertemu di Jom Heboh PeNAng, terus berjumpa ketika di Maternity and Children Expo Mid Valley..dan mengikuti Seminar Penyusuan nya..Dia adalah kak Suraya Lunatots


Apa yang penting .. KERJASAMA eh silap JANGAN LUPA UNTUK MENYUSUKAN ANAK ON DEMAND dan RAJIN PAM KETIKA BABY TIDAK MENYUSU     

 saya kongsikan hasil yang cemerlang ini~

0 comments: